Sunday, August 30, 2009

Sebat

Selain daripada isu wabak H1N1 yang makin menular, terdapat satu lagi isu hangat yang menarik perhatian saya; iaitu isu Kartika Sari Dewi Shukarnor. Umum telah mengetahui tentang kes wanita ini. ? Kartika, 32, seorang model yang berasal dari Sungai Siput, Perak telah dituduh meminum arak berjenama ‘Tiger Beer’ di Cherating Bay Lounge, Hotel Legend, Cherating Pahang 11 Julai tahun lalu. Dia mengaku bersalah dan dijatuhi hukuman denda oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan sebanyak RM5,000 dan sebatan 6 kali. Kartika telah pun membayar denda dan bersedia untuk menghadapi sebatan. Namun, setelah dia dibawa di dalam perjalanan untuk menuju penjara Kajang di mana dia sepatutnya disebat, tiba-tiba hukuman terhadapnya diisytihar tangguh. Sudahlah kecoh dengan tahap kewajaran hukuman yg dikenakan keatasnya, maka apabila hukuman itu ditangguhkan, bertambah kecoh lagi jadinya. Saya telah mendengar banyak komen dan pendapat para bloggers, ahli politik, pemimpin2, Cuma pandangan para ahli2 ulama’ yg samar2 kedengaran, kenapa ek? Ada yang buat tafsiran sendiri, namun pendapat2 para ustaz2 dan ahli agama yg saya utamakan kerana disertakan hadis dan berpandukan Al-Qur’an. Kerana apabila ingin memperkatakan sesuatu eloklah disertakan dengan ilmu pengetahuan bukan? Bukannya main hentam je, soal hukum agama ni.

Artikel ini saya tulis untuk menyatakan pandangan saya, setelah mendengar khutbah2 ustaz2 dan melayari beberapa buah blog yg wajar saya coretkan untuk post kali ini. Mengulas soal kewajaran hukuman ini, kita bertanya, wajarkah hukuman ini dikenakan keatas Kartika, seorang perempuan? Yg ditangkap pada kali pertama? Ada yang menyatakan bahawa ianya tidak wajar kerana hukuman sebat ini zalim, rakyat Malaysia ni berbelas kasihan semuanya, hukuman sebat ni melambangkan identiti yg tidak berperikemanusiaan, YEKE?

golongan2 ini memandang sedemikian terhadap isu ini kerana mereka fikir bahawa sebat yang akan dikenakan keatas Kartika adalah seperti hukuman sebat yg djalankan oleh mahkamah sivil keatas perogol2 contohnya, yang mana dengan sekali sebat sahaja boleh keluar semua isi kulit dan berdarah(saya pernah menonton amali hukuman sebat mahkamah sivil di televisyen). Namun cuba kita renungkan hadis2 dibawah;

إذا شربوا الخمر فاجلدوهم , ثم إن شربوا فاجلدوهم , ثم إن شربوا فاجلدوهم
Ertinya : Apabila mereka minum arak, sebatlah mereka, dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka ( Riwayat Abu Daud)

أن النبي أتي برجل قد شرب الخمر , فجلده بجريدتين نحو أربعينErtinya : Nabi telah didatangi oleh seorang lelaki yang telah meminum arak, lalu telah disebatnya dengan dua pelepah tamar sebanyak 40 kali

أن رجلا رفع إلى النبي صلى الله عليه وسلم قد سكر ، فأمر قريبا من عشرين رجلا ، فجلدوه بالجريد ، والنعال
Ertinya : Seorang lelaki dibawa ke penghakiman Nabi s.a.w kerana telah mabuk (minum arak), lalu Nabi s.a.w mengarahkan sekitar 20 orang lelaki untuk menyebatnya dengan pelepah tamar dan sepatu ( Al-Bayhaqi)

Cuba kita lihat hukuman Nabi keatas para peminum arak, tidaklah sekejam yg dibayangkan oleh sesetengah pihak, mereka disebat atau dipukul dengan menggunakan pelepah tamar dan kasut, bukannya disebat seperti yang djalankan oleh mahkamah sivil.
Disinilah kita perlu membezakan antara TO BE CANED atau TO BE WHIPPED. TO BE WHIPPED memberi gambaran menakutkan tentang seseorang yg disebat dengan rotan berbentuk cemeti yg sekali singgah di badan, boleh terkeluar daging, sekali bayang pun sudah seriau. TO BE CANED kedengaran lebih kepada untuk memberi pengajaran.

DISIPLIN SEBAT:
1.Tidak boleh dipukul wajah dan kemaluan.
2.Alat yang digunakan mestilah tidak besar, bukan tongkat yang besar, ia adalah seperti dahan dan ranting sederhana sahaja.
3.Tidak diharuskan si pemukul mengangkat tanganya melebihi paras ketiaknya, atau tidak boleh terlihat bawah lengannya semasa mengangkat pemukul, dam pukulan tidak terlalu menyakitkan, tidak pula terlalu perlahan.
4.Yang diangkat adalah sikunya sahaja dan bukan lengan.5.Lelaki disebat secara berdiri, wanita secara duduk.

Satu perkara yang penting perlu diingatkan, soal hukuman berkaitan kesalahan agama ni, bukan boleh dibuat mainan, kejap nak buat, kejap suruh tangguh, bukan apa, takut tangguh lama2, nanti tak jadi! Dah nama pun orang islam, maka tugas kita pun melaksanakan ajaran islam. Nanti apa kata orang bukan islam. Takut nanti mereka kata, orang islam ni mengaku islam, katanya berjihad dengan melaksanakan hukum2 Tuhan. Samalah seperti kita kata islam mewajibkan umatnya menutup aurat, tapi ada je yg tak tutup, mana pegangan ni? Lepas tu katanya nak memartabatkan islam di persada dunia, menaikkan martabat orang islam, dan sebagainya kata2 hebat orang islam, tapi memanglah betul kata orang, bercakap ni senang sebab hanya melibatkan suara dan peluh sahaja, kalau kering pun tekak je, nak buat tu yg menentukan sejauh mana seseorang beramal dgn kata2nya.

Apabila seorang wanita disebat kerana minum arak, ada yg bangkit menentang hukuman itu kerana dikatakan kejam, zalim, sebat tak sesuai djalankan di Malaysia, dan banyak lagi. Namun apabila ada kes2 kesalahan di mahkamah sivil contohnya rogol, no compromy! Sebat tu mesti! Mungkinkah kita akan merasa belas kasihan keatas perogol2 itu kerana dsebat? Tidak bukan, dah dia buat salah, maka terimalah hukumannya.Saya bukannya kata perogol tak payah dsebat, tapi kalau kita tahu rogol tu salah, dan kena sebat, begitulah juga kita perlu treat pesalah2 yg lain. rogol jenayah disisi agama, begitu juga minum arak. Bab minum arak ni bukan main2, SETITIS ARAK YG DIMINUM BOLEH MENYEBABKAN IBADAT SESEORANG TIDAK DITERIMA SELAMA 40 HARI!

الخمر أم الخبائث
Ertinya : Arak itu adalah ibu kepada kejahatan ( Hadis Hasan : Albani ; Silsilah Ahadith As-Sohihah, 1854)

Cuba kita nilai hukuman sebat di khalayak ramai keatas Kartika ini dari sudut untuk memberi pengajaran. Mari kita dengar satu kisah pada zaman Rasulullah (SAW):

Semasa zaman Rasulullah(SAW), ada seorang wanita yg telah melacurkan dirinya. Setelah beberapa tahun menjadi pelacur, wanita ini mendapat hidayah dan ingin bertaubat, maka wanita ini pergi berjumpa dengan Rasulullah dan berkata: “Ya Rasulullah, sesungguhnya aku telah melacurkan diriku dan sekarang aku ingin bertaubat kepada Allah, maka aku mohon kamu menghukumku dgn hukuman yg sewajarnya”. Melihatkan keadaan pelacur itu yg sedang hamil, Rasulullah menyuruh pelacur itu melahirkan dahulu anak dlm kandungannya. Setelah beberapa ketika, wanita itu bersalin dan datang kpd Rasulullah dan berkata; “Ya Rasulullah, aku telah melahirkan anakku, maka segeralah kau menghukumku. Namun Rasulullah berkata; “kau peliharalah dahulu anak itu sehingga dia boleh makan dgn sendiri’. Setelah beberapa ketika, anaknya mampu makan dgn sendiri maka wanita itu berjumpa Rasullullah untuk menerima hukuman. Pada kali ketiga inilah baru Rasulullah menghukumnya. Hukuman bg pesalah zina adalah 100 kali sebatan. Dalam menjalani hukuman itu, wanita itu telah meninggal dunia. Rasulullah sendiri telah menyembahyangkan jenazah wanita terbabit. Lalu para sahabat hairan dan bertanya; “Ya Rasulullah, mengapa engkau sembahyangkan jenazah perempuan itu sedangkan dia adalah seorang pelacur? maka jawab Rasulullah; “sesungguhnya dia telah bertaubat dan taubatnya telah dterima oleh Allah, dan yg lebih penting lagi, hukuman yg dijalankan keatasnya dkhalayak ramai telah menginsafkan 70 orang munafik yg telah menyaksikan hukuman tersebut”

Ketika mengulas tentang hukuman keatasnya yg akan dijalankan dkhalayak ramai, Kartika ada menegaskan bahawa beliau bertekad untukmenjalani hukuman itu supaya org ramai memperoleh pengajaran daripada kisahnya, kita mendidik org ramai melalui pengajaran. Sesungguhnya inilah paksi sebenar hukuman dalam islam-untuk memberi pengajaran.

Dalam kisah pelacur tersebut, Rasulullah telah memberikan contoh bahawa memang kita perlu memberi belas kasihan walaupun terhadap pesalah, tetapi belas kasihan itu biarlah wajar dan bertempat. Rasulullah tdk terus terburu-buru menghukum wanita itu sebaliknya dsuruhnya melahirkan dahulu anak, membesarkan dahulu anaknya, barulah djalankan hukuman. Hakikatnya, hukuman tetap djalankan.

Harapnya hukuman keatas model ini dteruskan agar dapat memberi pengajaran kpd semua, bukan dalam erti kata menghukum untuk melepas geram atau “serve you right”, tapi untuk mendidik dan memberi pengajaran.

Sumber:

yusofembong.blogspot
ustaz zaharudin
sharifah izzati syed jamaluddin
mykhilafah.com

Monday, August 10, 2009

Ekonomi Bumiputera

Hari ini saya telah menghadiri satu sesi ceramah bersama seorang tokoh yang saya segani, Dato’ Mukhriz bin Tun Dr Mahathir, Timbalan Menteri MITI, presiden ANSARA, dan merupakan bekas pelajar sekolah saya-MRSM Pengkalan Chepa. Ceramah ini dianjurkan oleh Fakulti Kejuruteraan Kimia. Memandangkan hari ini tiada kelas, maka saya berasa berminat untuk menghadirinya. Ceramah ini saya sifatkan sebagai sesuatu yg bermakna kerana sangat informative dan menyuntik kesedaran dan memberi pengetahuan tentang kedudukan ekonomi bumiputera yang semakin hebat dipersoalkan dari parlimen, sehingga kekedai kopi.

Berikut merupakan ringkasan drpd isi ceramah beliau. Ianya terbahagi kepada tiga-ekonomi antarabangsa, ekonomi negara, kemudian ekonomi bumiputera.

EKONOMI ANTARABANGSA

Ekonomi di peringkat antarabangsa dipegang oleh negara2 maju, contohnya-US dan Britain. System ekonomi yg dipegang oleh negara2 terbabit adalah system kapitalis yang berasaskan greed atau ketamakan. System tersebut dijalankan dengan memperkayakan yang sudah kaya dgn menindas yg miskin. Hasilnya, yang kaya menjadi bertambah kaya, manakala yg miskin menjadi semakin miskin. Contohnya subprime mortgage yg dijalankan dgn memberi hutang kepada peminjam yg mempunyai risiko tinggi untuk tidak mampu membayarbalik hutang (low credit ratings). Sebenarnya jika sesebuah bank ingin memberi hutang, maka piawaian peminjam harus diikuti, namun kerana ketamakan, mereka menindas yg miskin dgn cara memberi pinjam wang kpd mereka.Bagaimana ianya terjadi? Apabila seseorg peminjam berisiko tinggi untuk tdk membayar hutang, (event of defaulters), maka kadar bunganya juga tinggi. Maka yg kaya bertambah kaya melalui bayaran bunga yg tinggi atau dlm kata lain menindas yg miskin.

Namun cara tersebut hanya menguntungkan dalam jangka masa pendek. Kemelesetan ekonomi yg teruk yg berlaku dnegara2 berkenaan yg membawa kepada kemelesetan ekonomi dunia telah membuka mata para ahli ekonomi barat bahawa system perbankan islam wajar diberi pertimbangan. Dua bulan yg lalu, Pope Benedict, ketua agama Katolik telah mengeluarkan kenyataan bahawa sudah tiba masanya untuk dunia memberi tempat kepada system perbankan Islam kerana ianya dsifatkan sbg values based (berasaskan nilai2 murni).

dunia telah mempunyai industri pemakanan halal, walaupun ianya kurang popular, namun angka keuntungannya melebihi jangkaan. Di Malaysia sahaja, industri pembuatan makanan halal menyumbang keuntungan sebanyak RM 9.6 TRILLION!. Angka ini dilihat sbg tak masuk akal, tetapi ia adalah satu fakta. Dan menurut fakta yg lebih terperinci, industri pembuatan makanan halal Malaysia banyak juga dimonopoli oleh orang bukan islam dan pembelinya juga (consumers) ramai dikalangan bukan islam.

EKONOMI NEGARA

Dalam membantu rakyat atau peniaga tempatan, negara memerlukan pertumbuhan ekonomi. Konsep ini dinamakan sebagai ‘kek ekonomi’, di negara barat dkenali sbg ‘economy pie’. Cuba bayangkan sebiji kek, berbentuk bulat, jika kita ingin ramai org boleh merasa kek tersebut, maka kek itu perlulah besar. Jika anda pada mulanya mempunyai sebiji kek yg kecil, kek itu memerlukan pertumbuhan agar boleh dibahagi-bahagikan, bahagian dsekeliling kek yg mengalami pertumbuhan itulah yg akan diagihkan kpd org ramai. Begitu juga dgn ekonomi, bayangkan kita mempunyai satu system ekonomi, semakin hari, para usahawan memerlukan bantuan untuk bersaing atau meneruskan perniagaan, jika ekonomi negara tidak bertumbuh atau sentiasa berada pada tahap yg sama, bagaimana kita ingin memenuhi keprluan ini? Maka ekonomi negara memerlukan pertumbuhan, dan bahagian ekonomi yg bertumbuh itulah dgunakan bagi memenuhi keperluan ini.


Disebabkan kita memerlukan pertumbuhan ekonomi, maka kita ada sedikit mengamalkan corak ekonomi liberalisasi (tetapi melalui adaptasi system kewangan islam) iaitu dengan menggalakkan penyertaan pelabur asing (FDI) dalam sector ekonomi kita. Malangnya kebelakangan ini, stesen televisyen contohnya Al-Jazeera memaparkan keadaan dlm negara yg tidak stabil dgn rusuhan dan demonstrasi sebagainya, merosakkan pandangan pelabur terhadap negara. Keadaan ini mungkin boleh memadamkan niat pelabur asing untuk melabur di negara kita ekoran ketidakstabilan dlm negara. Maka pertumbuhan ekonomi kita juga mungkin terbantut.

EKONOMI BUMIPUTERA

Tragedi 13 Mei 1969 terjadi kerana kaum Melayu tidak puas hati dengan kedudukan ekonomi mereka berbanding dgn kaum yg bukan bumiputera. Walaupun mereka merupakan bumiputera dan kaum majority, namun kedudukan ekonomi mereka jauh lebih ketinggalan berbanding kaum bukan bumiputera. Hal ini juga merupakan hasil dasar penjajah British yg pernah memerintah negara. Semasa pentadbiran British, jika seseorang itu (kaum melayu) seorang petani, maka anaknya perlu diajar menjadi petani yg lebih baik dari ayahnya. Tujuan British ialah untuk membiarkan org melayu terus mundur agar menyenangkan penjajahan mereka, sementara itu org2 cina pula mengusahakan lombong2 bijih timah.

Berikutan peristiwa tersebut maka Dasar Ekonomi Baru (DEB) diperkenalkan. Tujuan DEB diperkenalkan ialah untuk memajukan ekonomi bumiputera tanpa menjejaskan ekonomi kaum lain dan pada masa yg sama membantu ekonomi kaum lain. Namun walaupun hampir 30 tahun dilaksanakan, kadar KDNK bumiputera hanya meningkat pada peratusan yg amat sedikit, jika dibandingkan dgn kaum lain. Ujar Dato’ Mukhriz, beliau telah berbincang dgn perdana menteri, tujuan DEB adalah betul, namun mungkin cara pelaksanaannya perlu diubah memandangkan ekonomi bumiputera masih berada pada tahap yg kurang memuaskan. Ada sebahagian ahli politik yg mengatakan bahawa DEB hanya untuk org melayu. Hal ini tdk tepat kerana dalam prinsip DEB, hanya satu sahaja yg hanya menyebut tentangbumiputera, itupun adalah apa yg termaktub dlm perlembagaan.

Dalam menyentuh soal ekonomi bumiputera, beliau ada juga mengaitkan ekonomi dgn politik. Tiada bangsa dlm dunia ini yg selamanya maju dalam ekonomi, mundur dalam politik. Mereka yang maju dlm ekonomi turut maju dalam politik. Kemajuan ekonomi menjamin keberkekalan kemajuan politik, contohnya sudah ada-seperti yg berlaku di fiji dan papua new guinea.

Jika kita interpretasikan kedudukan ekonomi dan politik bumiputera dgn bukan bumiputera kedalam bentuk graf. Bagi graf kedudukan ekonomi, bermula sejak pelaksanaan DEB, ekonomi bumiputera meningkat, tetapi meningkat dlm kadar yg sedikit. Ekonomi bukan bumi juga meningkat, tapi meningkat dlm kadar yg banyak. Dalam bentuk graf- peningkatan sedikit versus peningkatan yg banyak, sudah tentu graf tersebut akan menunjukkan jurang yang tinggi antara ekonomi bumiputera dgn ekonomi bukan bumiputera.

Bagi graf kedudukan politik pula, ya, plihanraya pertama lagi, kaum bumiputera menguasainya kerana kaum bumiputera adalah majority, memang corak pilihanraya, yg majoriti akan menang, maka graf kedudukan politik bumiputera lebih tinggi drpd graf bukan bumiputera. Namun dalam beberapa tahun ini, selepas melalui proses pilihanraya, graf politik kaum bukan bumiputera meningkat dan menghampiri kedudukan politik bumiputera. Manakala walaupun graf kedudukan bumiputera masih berada pada peringkat tinggi, namun nampaknya semakin menurun sedikit demi sedikit. Mungkin satu hari nanti bukan bumiputera menyaingi bumiputera dlm politik. Bibit2nya sudah kelihatan sekarang.

Jika kita kaitkan antara kedua-dua graf tersebut, ianya jelas menunjukkan bahawa kemajuan ekonomi adalah directly proportional dgn kemajuan politik. Namun terdapat juga faktor lain yg menyumbang kearah kejatuhan politik bumiputera-seperti perpecahan dalam masyarakat bumiputera itu sendiri-melayu khususnya. Walaupun bumiputera adalah majority, jika berpecah belah, tidak mustahil undi minority yg akan menentukan kerajaan. Contohnya, bumiputera mewakili 60%, manakala bukan bumiputera adalah 40%. Jika bumiputera berpecah kpd 3 kumpulan, maka akan jadi 20% bagi setiap kumpulan bumiputera, dan minority itu kekal dlm satu kumpulan, maka minority itulah yg menang. Inilah yg dikatakan oleh Dato’ Mukhriz sbg majoriti yg bukan majoriti.

Dan bayangkan ekonomi sudah dikuasai org lain, jika dgn sikap kita spt skrg, maka kuasa politik juga akan jatuh ketangan org lain. Justeru, akhirnya, apa yg tinggal pd kita?

POST INI HANYA MENGANDUNGI ISI CERAMAH BELIAU, DLM POST YG SETERUSNYA, SAYA AKAN MENULIS TENTANG APA YG DITANYA DAN DIJAWAB DALAM SESI SOAL JAWAB YG HANGAT BERSAMA DATO' MUKHRIZ