Friday, February 18, 2011

Exam is Overrated ; Part 2, Cont.

.........................................................
Sambungan kepada entry sebelum ini... :


Exam is The New Ambition?

Tak percaya?


Masa awal-awal di Fakulti Pergigian, kami kena jawab satu exam, kira-kira lepas 9 minggu belajar (kira awal lagi lah tu!). Ini adalah exam pertama kami sejak mendaftar di sini. Multiple Choices type of Questions. Keputusannya? Teka sendiri lah.

Perkara yang paling awal ingin dibincangkan di sini, bukanlah cubaan untuk mengajar menteri-menteri untuk mengubah dasar pendidikan, mahupun mengajar para dekan-dekan universiti untuk mengubah sistem mereka. Saya ingin membincangkan perkara yang paling asas, iaitu pandangan orang yang paling penting yang terlibat dalam vital event ini, iaitu sang pelajar itu sendiri- saya, mereka, dia, anda, anda, dan anda. Soal yang lain akan disentuh kemudian.
Seperti yang saya bincangkan dalam post yang sebelum ini, iaitu besarnya impak peperiksaan keatas pelajar, ibu bapa, dan golongan yang berkaitan mahupun golongan yang agak jauh kaitannya. Saya rasa ramai lagi yang diluar sana pernah mendapat keputusan yang saya peroleh dalam ujian itu, pernah, dan mungkin sedang menerima kenyataan bahawa keputusan ujian mereka tidak cemerlang atau gagal.




Apa yang anda rasa apabila mendapat keputusan yang tidak memuaskan? Rata-rata akan berasa sedih, frust, kecewa, tak dapat terima kenyataan, dan banyak lagi.


Tanya soalan ini kepada diri anda : " Mengapa sedih dengan keputusan ujian?"

Kerana gagal untuk mendapat keputusan cemerlang menggagalkan anda untuk mencapai cita-cita?
atau
 
Kerana anda hidup dalam suasana yang sangat mementingkan keputusan ujian, sehingga anda tidak berupaya untuk go against the flow, maka untuk kekal dalam aliran tersebut, maka terpaksalah anda jadikan keperluan untuk mendapat keputusan cemerlang atau paling cemerlang itu antara perkara yang paling penting dalam hidup anda, walaupun anda kadang-kadang terfikir akan tahap relevannya pemikiran tersebut, namun disebabkan hanya anda yang berfikiran begitu, maka anda salah, apa yang diterima majoriti itulah yang betul semuanya..... kita kan mengamalkan sistem yang menerima suara majoriti? (huh, mintak maafla kalau semput baca ayat ni)


Dalam kes saya, keputusan saya itu, hanya mewakili 1 % sahaja untuk markah final. Saya ada lima kali lagi ujian profesional. Kalau saya masih menggunakan alasan pertama itu memang tak logik lah. Nampaknya saya terpaksa mengaku, pada masa itu, saya sedih kerana sebab yang kedua. Anda pula bagaimana? Siapa yang alasannya yang sama dengan saya? (Meh kita sep sikit).

Mari saya huraikan sikit tentang sebab yang kedua : 

1. Anda tidak akan mendapat ucapan tahniah daripada ibu bapa anda.
2. Kawan yang duduk belakang/depan/tepi anda dapat result yang sangat cemerlang.
3. Lecturer atau cikgu akan ingat nama kawan anda itu, tapi tak akan ingat nama anda.(mungkin)
4. Kawan-kawan sekelas anda yang lain akan puji kawan anda yang cemerlang.
5. Jika anda seorang yang narsistik, maka anda akan lagi sedih kerana tiada orang yang akan bercakap tentang anda (ini narsis yang berlebihan).


Jika perkara-perkara yang diatas lah yang anda rasa dan yang anda kejar, mungkin ini yang sedang berlaku :


Exam is your new ambition.


Ya, mungkin kini anda telah menjadikan ujian dan peperiksaan itu lebih penting daripada cita-cita anda. Masih ingat tentang senarai kepentingan yang saya ceritakan dalam post sebelum ini? Perkara apa yang sepatutnya berada di tempat pertama? Cita-cita anda. 


Sebenarnya apabila bercakap tentang cita-cita dan impian, ianya mengenai konteks yang lebih luas iaitu kualiti hidup ini, apa yang anda mahukan pada hidup, bukan setakat apa yang anda ingin jadi bila dewasa kelak, ataupun karier anda. Tetapi di sini saya kecilkan sikit skopnya kepada karier anda pada masa hadapan, iaitu sebahagian daripada impian dan cita-cita anda. Untuk berbincang mengenai skop yang lebih luas itu, dalam post lain pada masa hadapan ye...


Jadi ujian atau peperiksaan tak perlulah?

Apa sebenarnya tujuan peperiksaan?


Peperiksaan adalah untuk menguji kefahaman murid. Sebelum diuji, pelajar pelulah memahaminya terlebih dahulu. Untuk memahami, pelajar perlu diberi masa. Bagi pelajar yang jadualnya padat dengan peperiksaan, atau jarak antara satu ujian dengan ujian yang lain adalah dekat, maka mereka tidak mempunyai masa yang cukup untuk memahami sesuatu pelajaran. Maka dalam masa yang sudah dekat dengan ujian, mereka akan lebih mementingkan ujian tersebut daripada memahami pelajaran itu. 




Bukan tidak mahu memahami, tetapi kurang masanya. Kerana jika teruk markah ujian tersebut, maka teruk jugalah markah untuk ujian final atau carry mark. Maka pelajar secara tidak langsung lebih kepada menghafal daripada memahami. Menurut Datuk Nik Mustapha Nik Hassan, Ketua Pengarah IKIM, dalam sesi Dialog di TV1 beberapa hari lepas, beliau berpendapat bahawa mungkin kerana kita kurang yakin dengan kebolehan para pelajar, maka kita tambahkan beban kepada para pelajar iaitu peperiksaan, sehingga mereka tiada ruang untuk bernafas. Maka pelajar lebih terlatih untuk menghafal untuk menjawab ujian daripada memahami pelajaran mereka. Bagi mereka yang mungkin gemar mengadakan peperiksaan, mereka mungkin berkata, masa yang sikit diberikan kepada pelajar merupakan satu cabaran kepada pelajar untuk memahami pelajaran mereka dalam masa yang singkat.... Tapi :
Puhh-lease.... be fair to students....!


Bukannya peperiksaan langsung tak patut.Cuma peperiksaan itu adalah sebahagian sahaja daripada peratus cabaran dan perkara yang perlu dilalui untuk mencapai cita-cita anda. Cukup merugikan jika kita terlepas untuk memandang perkara-perkara lain yang akan melatih akal dan hati kita untuk berfikir, jika kita hanya melatih kebolehan menghafal yang semaksimum mungkin untuk menghadapi ujian untuk melepasinya. Maka lahirlah robot-robot untuk sektor pendidikan, kejuruteraan, perubatan, dan banyak lagi sektor yang dihasilkan oleh kilang-kilang yang diberi nama institusi pendidikan.

Mari dengar kisah ini.


Ada satu peti harta karun yang terdapat yang terdapat di atas sebuah gunung yang tertinggi di dunia. Korang bayang lah gunung tu ala-ala Mount Cook kat New Zealand tu ye. Setelah beribu tahun lamanya, tiada siapa yang pernah cuba mendaki gunung itu. Dalam sebuah kitab yang dibaca oleh pengembara, untuk sampai kepada harta karun tersebut, pengembara perlu melalui jalan yang penuh dengan hutan berduri, perlu melalui tasik yang dalam, dan gua yang panjang lagi gelap. Pengembara diberi masa selama seminggu untuk menyiapkan diri untuk mendaki gunung tersebut bagi mendapatkan harta karun. 

Apa yang akan terjadi jika pengembara hanya berlatih untuk mengharungi gua yang panjang dan gelap itu sahaja? 

Maka, berangkatlah pengembara untuk mendaki gunung itu.Sampai di kaki gunung, pengembara terjumpa sebuah pintu gua, maka bertambahlah keyakinan pengembara itu.

Pengembara melalui gua yang panjang dan gelap itu selama beberapa minggu, tetapi dengan jayanya. Apabila sampai di penghujung gua tersebut, pengembara sangat terkejut. Terbentang sebuah tasik yang sangat luas di hadapannya, dan selepas tasik tersebut, ada pula sebuah hutan berduri. Pengembara sangat takut kerana beliau tidak pernah berlatih untuk mengharungi kedua-dua halangan itu.

Tetapi dengan tekad, pengembara itu tetap terjun kedalam tasik itu. Tapi sayang seribu kali sayang, tekad itu sahaja tidak cukup untuk menyelamatkan pengembara itu. Saya tidak tahu pengembara itu pandai berenang atau tidak kerana saya bukanlah kenal sangat dengan pengembara itu. Tetapi jika dia pandai berenang sekalipun, dia tetap mati kelemasan kerana tidak biasa dengan kedalaman dan keluasan tasik itu serta ekosistemnya. Maka tenggelamlah pengembara itu bersama-sama dengan tenggelamnya impian beliau untuk mendapatkan harta karun.

................................................................................................


Untuk mencapai sesebuah cita-cita itu, memerlukan kita untuk melalui proses pembelajaran. Proses itu bukan sahaja merujuk kepada apa yang tersedia di hadapan mata kita, sebaliknya tentang pemahaman makna sesuuatu perkara yang hanya dapat dinilai melalui kekayaan jiwa, akal, dan hati.

Belajarlah untuk kekayaan jiwa.


Don't run for success. Be excellent in whatever you want to be, then success will follow.

Wednesday, February 16, 2011

Exam is Overrated

Saya mendaftar di Fakulti Pergigian UiTM Shah Alam pada akhir bulan Jun tahun lepas. Perasaan masa tu? Tak rasa apa-apa... hehehehe. Daripada menjangkakan sesuatu secara berlebihan, saya lebih selesa tunggu dan lihat apa yang menanti. Saya tahu... universiti, fakulti pergigian, Bachelor of Dental Surgery.... Perkataan-perkataan yang enak didengar kan? Takpalah, saya bukan nak bincang benda-benda tu, cuma nak bagitahu kenapa dah nak dekat setahun tak update blog : sibuk dengan pembelajaran, peperiksaan, dan aktiviti di kampus. Baiklah, saya habiskan soal alasan tak update blog kat sini ye. Sekarang Puteri Revolusi ni dah nak mula berbincang balik sebagaimana beliau berbincang dan memberi pandangan dalam artikel-artikel sebelum ini ye!

Exam, peperiksaan, ujian, atau apa-apa sahaja nama yang diberi kepada salah satu perkara penting atau vital event ini dalam sistem pendidikan. Sekali fikir, : "ala, exam je, dah jadi benda alah bisa tegal biasa kepada semua orang...". Betul ke perkara biasa? Tanpa kita sedari, vital event ini memberi impak kepada segenap lapisan umur. Tak percaya? Jom kita buat analisa dan fikirkan sejenak...


Kisah 1 : Bella dapat Nombor Satu / dapat 4.00 pointer / dapat straight A's SPM

Family Bella : "Tahniah, orang lain dapat berapa? Siapa yang dapat paling tinggi dalam kelas? Minah, Abu, Ali, Kassim dapat markah lagi tinggi ke lagi rendah daripada awak? Bagus, exam lain kali kena dapat nombor satu lagi ye...."

Jiran-jiran  Bella : "Tengok anak kak Rahmah tu, dapat result cemerlang. Kau tu patut pergi tanya Bella tips-tips untuk dapat straight A's, Ali. Tak lama lagi boleh jadi doktor budak tu ! Takkan kau tak nak jadi doktor?" (kata jiran Bella kepada anaknya, Ali, yang sedang tekun menyambung wayar-wayar untuk membina mesin yang entah apa-apa pada pandangan ibunya untuk mengisi masa lapang)

Cikgu Bella : "Good Bella. I  love to see this kind of result, well done! Projek tunas saintis lepas ni you buat ye!" (Cikgu yang selama ini tak kenal pun nama Bella dah bercakap dengan Bella sejak dia dapat 4.00 pointer ni!).

Sekolah Bella : "sangat berbangga ramai yang dapat straight A's tahun ni (Bella salah seorang). Sekolah kita ini menjadi juara SPM satu Malaysia. Satu imej yang baik untuk sekolah kita. Ramai yang nak masuk sekolah kita nanti... Cikgu-cikgu, bersedialah untuk bekerja keras untuk maintainkan result macam ni ye..."

Orang Kaya (yang nak bagi anugerah) : "tahun ni nak bagi anugerah kat budak-budak yang dapat result cemerlang. (Bella dapatlah...). Tahun ni bisnes untung, negeri mana yang dapat paling ramai cemerlang?" (nak bagi anugerah kat negeri jugak).

Mak dan Ayah yang nak daftar anak sekolah tahun depan : "Kita hantar anak kita, Ali, pergi sekolah  ######## lah tahun depan, ramai budak yang dapat result cemerlang kat sekolah tu tahun-tahun sebelum ni. Si Bella tu pun sekolah tu jugak, sekarang duk belajar nak jadi doktor, doktor tuh....!"(Ali nak jadi cikgu fizik).

Wartawan-wartawan di pejabatnya : " Cepat-cepat, pergi kementerian dapatkan list nama pelajar cemerlang tahun ni, dan sekolah mana yang dapat paling ramai cemerlang. Cepat, sebelum stesen TV# dapat dulu....". (Pening orang kementerian layan mereka yang asyik call tanya result SPM, macam diorang pulak yang ambil SPM tahun tu).... (Bella masuk TV!)



Kisah 2 : Bella TAK Dapat Nombor Satu / TAK Dapat 4.00 pointer / TAK Dapat straight A's SPM 

Family Bella : (Keputusan ujian bulanan telah keluar) "Tengok Minah tu, dapat nombor satu, anak Gayah Semek belakang rumah ni pun dapat nombor satu, semua orang kat sekolah dapat nombor satu, kenapa awak ni tiba-tiba dapat nombor 8? (Dalam kelas Bella ada 40 orang). Oh ye, anak Ali, Abu, Kassim, dapat nombor berapa? Lagi tinggi ke lagi rendah markah mereka?"

Jiran-jiran Bella berkata kepada emak Bella : " Apasal Si Bella tu dapat nombor lapan? Selama ni duk dapat nombor satu. Tengok anok ambo nih, Ali, dapat nombor satu dalam kelas." (emak Ali berkata untuk kali ke sepuluh pada hari itu. Ali yang dapat nombor satu pun takdela excited mahupun exaggerate sangat, ujian bulanan je kot...).

Cikgu Bella : I think you shouldn't do the project. Just leave it for top students okay? hummm.... what's your name again? (Walaupun projek tu takda kaitan pun dengan silibus akademik Bella ataupun topik yang masuk dalam exam bulanan tersebut).

Sekolah Bella : " Habislah tahun ni, result merudum, kena jawab dengan Ketua Pengarah pulak nih, adoi.... Panggil cikgu untuk mesyuarat, bincang keputusan budak-budak ni macam mana...". (Habis gugur rambut pengetua sekolah tu fikir macam mana nak berdepan dengan pengetua sekolah lain dan alasan nak bagi kat ketua pengarah).

Orang Kaya : tak payah cakapla, memang tak dapat anugerah....

Mak dan Ayah yang ada anak SPM tahun depan : " Risaulah saya, Ali nak SPM tahun depan. Result SPM sekolah tu tahun ni jatuh teruk, macam mana ni?" (Ibu bapa Ali sedang berfikir sama ada nak tukarkan Ali ke sekolah lain ke tidak, sebab keputusan SPM sekolah Ali merudum-walaupun bukan Ali yang jawab SPM tahun tu).

Wartawan-wartawan : lagi satu yang tak payah cakap. Jangan haraplah Bella nak masuk TV!


Peringatan : Watak-watak dalam kisah-kisah diatas tiada kena mengena dengan mereka yang masih hidup atau yang telah tiada, yang saya suka, yang saya benci, mahupun yang saya cinta. Malah nama-nama itu juga tiada kaitan dengan saya. Nama 'Bella' dalam kisah-kisah itu tiada kaitan dengan diri saya, hanya menggunakan nama saya yang tiada label 'copyright reserved' dan mungkin kerana nama itu sedap didengar. Kisah yang dialami oleh Bella itu bukan 100% pernah dialami oleh saya, saya ulang, bukan 100%. Saya mencipta senario-senario diatas dengan mengadun pengalaman yang dialami saya sendiri, yang dialami oleh rakan-rakan, dan saya yang menjadi pemerhati, yang dialami oleh orang-orang yang tidak saya kenali dan mereka juga tidak mengenali saya, tetapi saya menjadi pemerhati kepada pengalaman-pengalaman mereka, juga penganalisa. Sama ada mereka turut memerhati atau menganalisa pengalaman yang dialami oleh saya, itu diluar bidang kuasa saya untuk mengetahuinya. Ya atau tidak, saya tidak kisah, asalkan saya tetap berpeluang untuk belajar dengan menggunakan akal dan hati.

Even if you are dyingly hot, you still have to sit for the exam (am referring to the guy in white shirt)

Saya mencipta kisah-kisah diatas bukan untuk tujuan mengkritik (andai terdapat nilai kritikan atau terkena batang hidung anda). Jika masih ada nilai kritikan, ianya sesuatu yang tak dapat dielakkan, mungkin nilai itu memang sesuai berada disitu untuk penghayatan. Tujuan saya hanya satu : untuk membuktikan betapa besarnya impak peperiksaan keatas masyarakat, atau menunjukkan pandangan masyarakat, individu, atau organisasi keatas sistem ujian atau peperiksaan.

Saya menggelarkan sistem ini sebagai vital event dalam sistem pendidikan, berdasarkan pandangan masyarakat dalam kelompok pendidikan atau diluar kelompok tersebut. Rata-rata melihat sistem ini sebagai perkara yang sangat penting dalam dunia pendidikan, malah ada yang menyanjung (yang ni no comment! lain kali kot). Dalam sistem pendidikan di dunia ini, rata-rata mengamalkan sitem peperiksaan (setakat yang saya tahulah). Jika anda tahu ada yang tidak, jangan lupa update dengan saya ye!


Memang penting. Tapi sejauh mana pentingnya? Apakah kepentingannya melangkaui kepentingan perkara-perkara lain sehingga meletakkannya pada tempat nombor satu dalam Senarai Perkara-Perkara Penting Dalam Sistem Pendidikan? Atau ada perkara yang berada pada tempat yang lebih atas daripada vital event ini dalam senarai tersebut, dan ada perkara yang berada dibawahnya? Bayangkan sebuah senarai kepentingan. Semua perkara dalam senarai sudah tentu penting. Tetapi perkara yang yang berada diatas sudah tentu lebih penting daripada perkara dibawah, dan perkara dibawah tidak melangkaui kepentingan perkara yang berada diatasnya. Perkara nombor 4 lebih penting daripada perkara nombor 5, tetapi perkara nombor 4 kurang penting berbanding perkara nombor 3.



Disebabkan Puteri Revolusi ini apabila beliau mula menulis, tak reti nak tulis pendek-pendek, semuanya nak panjang-panjang, maka sambungan kepada post ini akan berada di dalam post yang seterusnya....  Nantikan....



To be continued.....