Friday, September 26, 2008

Jangan Kutuk Program Angkasawan Malaysia

Sudah agak lewat rasanya untuk saya mengulas tentang program ini, namun kecaman serta kritikan terhadap program ini membuatkan saya berfikir sejenak. lebih-lebih lagi apabila Dr. Syeikh Muszaphar telah datang ke sekolah saya beberapa bulan yang lepas untuk Program Angkasawan Pulang ke Gagang. Terlebih dahulu, terima kasih yang tidak terhingga kepada pihak ANSARA kerana memilih maktab saya untuk program tersebut.berbalik kepada isu asal, program yang dikatakan membazir dan tidak membawa kebanggaan atas alasan :

1.membazir berbanding dengan keuntungan pihak Russia yang dapat menjual 18 jet pejuang Sukhoi SU-30 MKM .
2.NASA tidak mengiktiraf angkasawan negara kerana gelaran angkasawan atau Astronaut (Asal dari Astrology/Astronomy) hanya layak diberikan kepada mereka-mereka yang berupaya mengendalikan kapal angkasa, menjadi jurutera angkasa, memberi arahan dan menjadi ketua di ISS serta menjadi krew di ISS selain sebagai seorang saintis dan pengkaji di angkasa.


Satu perkara yang menghairankan, tetapi tidaklah mengejutkan iaitu sebelum ini, pihak NASA telah memberikan gelaran ANGKASAWAN kepada sesiapa sahaja yang pernah pergi keangkasa, termasuklah ahli politik, pemberita, mahupun wartawan. tetapi apabila tiba kepada isu untuk megiktiraf angkaswan malaysia, mengapa perlu ditukar syarat pengiktirafannya.

Disini kita sudah dapat membaca maknanya yang tersurat dan tersirat.Di pihak Russia (ROSCOSMOS) pula, mereka menggunakan istilah Comosnaut (Asal dari Cosmology) merujuk kepada skop bidang yang lebih luas meliputi angkasa, orbit, mengetahui asas ilmu angkasa atau astronomy, berupaya membuat kajian sains di angkasa, mengetahui selok-belok teknologi maklumat walaupun pihak yang terlibat tidak tahu mengendalikan kapal angkasa, tidak menjadi ketua atau commander di ISS dan tidak menjadi jurutera angkasa. Ini adalah kerana, sesiapa sahaja yang telah lulus dan melepasi ujian intensif yang ketat dan sukar di Pusat Latihan Angkasa Yuri Gagarin di Moscow Russia, layak mendapat tauliah sebagai angkasawan atau Cosmonaut dari pihak Russia dan layak pergi ke angkasa atau ISS.

Lagipun, saya fikir bahawa pihak NASA tiada kaitan dengan pengiktirafan angkasawan, NASA bermaksud "National Space Agency". daripada perkataan "national" saya rasa NASA hanya terlibat dengan program angkasa yang melibatkan USA sahaja sama ada dari segi pakej, kajian, mahupun projek keangkasa. program penghantaran angkasawan Malaysia hanya melibatkan kerajaan Russia, dan mereka telahpun mengiktiraf angkasawan kita sebagai angkasawan profesional. NASA boleh tutup mulut.
berjadual

1 comment:

Idmalina Mohamad Ideris said...

hurm....bila saya baca keseluruhan blog awak,u talk about the cuurent issue..mula2 saya ingat blog ni just utk berkongsi sesuatu ttg hidup awak dengan alam maya...but,very nice and good job...luangkan masa utk cek blog saya...
http://idmalinaideris2.blogspot.com

TQ