Thursday, March 26, 2009

Coret-Coret Sepanjang PLKN

Sepanjang tiga bulan berada di Kem PLKN Etnobotani Gua Musang, berikut merupakan peristiwa-peristiwa yang terjadi yg masih aku ingati.... ada yang kelakar, sedih, gembira, ada jugak yang sukar diterima akal :

1. semasa ingin naik ke dorm buat pertama kali, sy ada menegur seorang wirawati yang baru sampai. bermula detik itu sehingga 11 mac, kami jadi kawan baik.

2. semasa lunch pada hari pertama di kem, kami makan ayam masak pedas. semasa sedang membasuh tray, saya terlajak bukak paip, lalu sos ayam dalam tray saya terpercik pada saya dan pada orang disebelah saya. maka habislah baju kami kena sos. saya takut glerr n berulang kali mintak maaf... akhirnya dalam kelas integrasi, beliau telah menjadi teammate sy dalam match debate... she is mizah.. x ramai org tau cerita ni...

3. masa pergi jalan2 tengok kawasan latihan pada hari kedua, aku telah memakai krim muka tebal2, tak tahula pulak diorang nak bawak pergi meredah sinaran matahari sepanjang perjalanan. setelah balik ke dorm, maka menjeritlah aku melihat mukaku yang dah kena 'sunburn'. maka bermulalah episod diriku sebagai seorang yang hitam... hu2, nasib2

4. sepanjang berada dikem, walaupun kawan2 satu dorm buat jamuan makan maggie tiap2 malam, namun aku tdk pernah menjamah even semangkuk maggie semasa dikem... kerana nak diet...

5. semasa hari persembahan KKJ, aku telah tertidur semasa komandan tengah berucap, dan aku rasa dia nampak aku tidur maka seluruh pelatih kena marah dan tengking...

6. balik daripada aktiviti navigasi, mungkin terlalu letih, aku tengah berjalan keluar dari bilik air, tanpa sengaja, aku telah licin dan jatuh tersimpuh betul2 depan pintu tandas..

7. kawan satu dorm denganku, wani, telah mendapat berita tentang kematian 'boyfriend'nya. maka menangisla dia semalaman dan kami pun turut simpati... tapi pada minggu hadapannya, dia telah mendapat panggilan telefon daripada 'boyfriend'nya itu, barulah dia tahu bahawa kekasihnya belum dapat title 'arwah'... dia dah kena april fool oleh kawan kepada kekasihnya itu. tapi kekasihnya pun tak tahu bahawa ada orang yg memalsukan kematiannya.. ish3...

8. pada minggu pertama menjalani latihan, seramai 57 pelatih telah lapor sakit... ish3...

9. pada hari pertama dapat telefon bimbit kat sana, aku telah menghabiskan kredit sebanyak empat puluh ringgit untuk telefon kawan-kawan...

10. pada malam citra budaya, aku telah mendeklamasikan sebuah sajak, dan itu merupakan kali pertama aku masuk pertandingan sajak, namun aku berjaya dapat title pendeklamator kedua terbaik...

11. semasa aku berada dalam kelas integrasi aku telah menyanyikan sebuah lagu cina yg bertajuk 'yue liao tai piao wo di shing'... encik mahzan mentertawakan aku sebab suara aku pecah semasa menyanyi... he2

12. semasa menjadi pengawal tapak perkhemahan, yg mana syif aku selama dua jam, aku telah berjaya menghabiskan lima biji buah pear...

13. semasa main cari harta karun, aku terpaksa menyanyi lagu di sebuah checkpoint. lagu pilihanku-percayalah(siti nurhaliza)

14. pada minggu pertama berada dikem, aku telah menangis selama 7 hari berturut-turut sebab nak balik.

15. pada hari last kem, aku menangis tersedu-sedan sebab tak nak balik.

16. dan sehingga hari ini aku rindukan kem dan andai diberi peluang, aku nak jadi wirawati balik...

kepada semua yang telah menjadi kenangan pahit manisku disana, yang telah memberi pengalaman berguna, ilmu, walaupun cuma tiga bulan, cukup utuh untuk kukenang hingga keakhir hayat.. dan kepada yang telah menjadikan kenanganku lebih indah(aku saja yang tahu), terima kasih, sesungguhnya aku merindukan saat-saat itu.... lagu dibawah aku tujukan buat kalian semua warga kem plkn etnobotani gua musang, siri 6, kumpulan satu, tahun 2009.


YUE LIAO TAI PIAO WO DI SHING (BULAN MEWAKILI HATI SAYA)

ni wen wo ai,
ni you tuo shen,
wo ai ni you chi fen,
wo di shing ye chen,
wo di ai ye chen,
yue liao tai piao wo di shing...

maksud:

kamu tanya saya sebanyak mana saya cinta kamu,
sebanyak mana saya sayang kamu,
saya jawab saya cinta kamu,
saya sangat sayangkan kamu,
bulan mewakili hati saya...

lagu ini diajar oleh christina lee, sow siew ling dan chong siew chin semasa di kem...

3 comments:

Pena Biru said...

jawapan soalan awk psl felo penyelidik tu dh dijawab.

baguslah dpt mcm2 pengalaman sepanjang plkn.

spm camne? ok?

Adibah said...

salaam bella!!

wow bella, you actually sang a chinese song? hebat2..and you won pendaklamator kedua terbaik! not bad for a first timer bella. it is gud to know that you enjoyed urself. gud for you!

aL sYa said...

wah seronok..
tp kesian la budak yg kne tipu tu..
hal mati mane ley wat maen..
gile btol..

tp,alya pon turut hepy sbb awk hepy~hihi

jd la wira bangsa yg berjasa XD