Friday, April 17, 2009

Kepemimpinan Matang: angan-angan atau realiti yg perlu direalisasikan?

Isu politik mempunyai pengaruh yang besar keatas masyarakat dan negara pada hari ini. Selepas berakhirnya PRU-12 isu politik seakan menjadi isu yang wajib dibincangkan sama ada di dada akhbar, televisyen, blog, sehinggalah ke kedai kopi. Dalam kata lain, jika dulu isu politik hanya dibincangkan oleh pihak2 tertentu, kini budak sekolah pun sudah tahu berpolitik, dan kini isu politik sudah berani dibincangkan secara terbuka dan dengan lebih berani lagi.

Siapa pula ahli politik? Mereka ini sudah tentu individu-individu yang terlibat secara langsung dalam kegiatan politik, mewakili parti-parti mereka yang saban tahun berusaha memikirkan strategi bagi mendapatkan mahupun mengekalkan kerusi kerajaan yang dipilih setiap lima tahun oleh rakyat.

Pemimpin politik merupakan mereka yg dipilih oleh ahli-ahli parti untuk menerajui kepimpinan parti. Pemimpin politik ini besar pengaruhnya keatas pengikut-pengikutnya. Apa yang mereka kata ya, maka ya lah disahut oleh pengikutnya, dan begitulah sebaliknya. Namun bukan semua penyokong begitu, masih ada yang boleh berfikiran neutral dan masih boleh memikirkan yang salah dan benar, mengadili sesuatu ideologi tanpa bias mahupun memberatkan kepada parti yang diundi. Tapi berapa peratus yang demikian?

Seperti yg dinyatakan, pemimpin parti sudah tentulah dipilih oleh ahli parti, penyokong parti akan sekaligus menyokong pemimpin parti kerana mereka dipilih oleh penyokong parti, yg merupakan ahli parti. Mengapa mereka memilih individu tertentu untuk jadi pemimpin, mengapa bukan orang lain? kerana mereka mempercayai pemimpin tersebut untuk mengetuai parti dan sekaligus memimpin mereka. apabila mereka dipilih sbg pemimpin parti, maka mereka perlu fikir mengapa mereka dipilih? apa yang membezakan org lain dgn dirinya yg dipilih sbg pemimpin? sudah tentu kerana pengaruh mereka besar dlm kalangan penyokong, dan apabila menjawat jawatan pemimpin, maka bertambah lagilah pengaruh merteka. kerana dalam apa2 organisasi sekalipun, pemimpin yg diutamakan, pemimpin sbg org nombor satu, walau sedemokrasi manapun budayanya, pendapat, pandangan, dan keputusan pemimpin akan diberi perhatian utama. jika tidak, mengapa mereka dpilih sbg pemimpin bukan?

dalam parti politik, pemimpin parti mempunyai pengaruh besar keatas penyokong, maka perlulah pemimpin sesebuah parti itu mengamalkan budaya POLITIK MATANG. jika percaturan politik pemimpin tersebut bersifat keanak-anakan, maka begitulah juga akan dturuti oleh anak buahnya.

saya tegaskan bahawa ini tidak memberatkan kearah mana2 parti atau mewakili mana2 parti. ia cuma sesuatu yg neutral dan umum yg saya rasa perlu dibudayakan oleh semua pemimpin politik tidak kira di negara mana sekalipun, parti apa sekalipun, sama ada BN, PAS, PR, Demokrat, atau Republikan.

Hari ini tidak kira kerajaan mahupun pembangkang, kita asyik ingin bercakaran antara satu sama lain. jika arena ini adalah pentas tinju, pasti hebat das-das tumbukan yg dilepaskan, he2. Apa yg pihak bertentangan buat, tiada pun yg betul, semuanya salah. apa yang kita buat, semuanya betul. bibit-bibit perpecahan sudah lama kelihatan dengan keegoan masing-masing dengan sesetengahnya berpihak kepada pihak yg disokong tanpa mengira betul salahnya.

walaupun salah dan dia pun boleh mengakui kebatilannya, asalkan perkara itu datang dari pihak yg disokong, semuanya djawab YA! yg orang lain buat (pihak yg tidak sebulu), biarpun nampak bijak, boleh diiyakan, tetap dikatakan NO!. saya tidak memihak kpd pihak2 tertentu, semuanya sama saja. keluarlah kenyataan2 di dada akhbar menyokong perihak sendiri dan menolak bulat2 tindakan org lain. bg yg merasakan tidak dberi peluang untuk bebas bersuara di akhbar2, blog menjadi medium menjunjung tindakan sendiri, membidas tindakan orang lain. tidak apa jika bidasan dan sokongan mereka semua kena pada tempatnya, wajar dan disertakan hujah realistik dan matang, tetapi sesetengahnya dan semakin menjadi kebelakangan ini, semuanya menjurus untuk menunjukkan kpd satu sama lain bahawa 'semua yg kau buat salah, aku punya sahajalah yg betul'. teringat pula zaman kanak-kanak saya, jika saya bergaduh dengan seorang kawan, maka kami akan mula menunjukkan keegoan, saya akan mengadu kpd kawan2 lain dan mempengaruhi mereka bahawa apa yg saya buat, semua betul, yg dia buat semua salah, dan dia juga berkelakuan demikian. tapi tak apalah kanak2, nama pun kanak-kanak. tapi yg berkelakuan spt itu hari ini bukannya kanak2 tapi orang tua(yg sudah matang, dewasa dan berpengalaman, bukan nyanyuk ye, he2). pemimpin pulak tuh... sambil mereka asyik bercakaran, yg menonton di bawah rakyat yg terdiri drpd segenap lapisan masyarakat.

rakyat pulak bukannya bodoh. rakyat skrg sudah celik dan bijak. budak2 sekolah pun sudah tahu menilai tindakan pemimpin2 politik. jgn salahkan mereka. jika pertikaman lidah dan kecaman yg kebudak-budakan, masakan mereka tidak boleh memahaminya...

apa nak jadi? maki hamun dalam Dewan Rakyat, org tengok live melalui tv1, yg berkelakuan demikian dr golongan2 YB, menang pilihan raya, tp kelakuan mereka? sidang bawah pokok, pohon sembah derhaka, org yg caci Islam dlm blog masih dibela, pemimpin yg memperjuangkan islam pula tu yg membela, mengapa islam diketepikan semasa kita berdepan dgn keadaan yg bertentangan dgn apa yg kita mahukan? padahal mereka tahu islam menyuruh kita menegakkan yg betul, perkara yg benar, menidakkan yg batil, tapi kita tetap ego dan mengakui hanya pihak kita sahaja yg benar, org lain salah,walaupun sesetengahnya cukup tinggi ilmu islamnya dan kemudiannya mengaku pulak mengamalkan syariat islam sepenuhnya? islam mendidik umat supaya berfikiran matang.

dalam silibus sejarah ting 5, prinsip rukun negara, perkara kedua 'kesetiaan kpd raja dan negara'. tak kira kerajaan mahupun pembangkang, jika rakyat malaysia, maka perlu mematuhinya, tetapi insiden baru2 ini di perak bertentangan dgn prinsip itu. yg pelajar2 kita blajar lain, tapi yg diamalkan segelintir pihak pula lain, maka mana yg perlu diikuti?

apa itu dasar aparteid?
-Dalam dasar Aparteid, kaum bukan kulit putih (terutamanya kaum kulit hitam) dianggap sebagai lebih rendah dan diberi layanan kelas kedua dari segi politik, ekonomi, sosial, pendidikan dan kebudayaan. Semua bentuk diskriminasi perkauman adalah sah dari segi undang-undang dan undang-undang telah disalahgunakan oleh pihak pemerintah kulit putih untuk memastikan kekuasaan atau dominasi mereka ke atas kaum majoriti iaitu kaum kulit hitam.
Dasar ini telah dilaksanakan dalam beberapa siri undang-undang perkauman di Afrika Selatan antara tahun 1948 hingga 1991. Dibawah dasar ini, rasisme telah dibenarkan dan ia menyentuh segala aspek kehidupan termasuklah larangan perkahwinan antara kulit putih dengan bukan kulit putih, tempat larangan untuk bangsa bukan kulit putih dan pekerjaan yang dikhaskan untuk orang berkulit putih sahaja. Kaum kulit hitam telah dipindahkan secara beramai-ramai ke beberapa buah "negara" yang dipanggil bantustan atau "homelands", supaya mereka hilang hak mengundi dan hak kerakyatan yang lain. Tindak-tanduk regim Aparteid jelas sekali bertentangan dengan prinsip-prinsip hak asasi manusia.
Pada 1950, Akta Pendaftaran Penduduk menghendaki semua penduduk Afrika Selatan untuk diklasifikasikan kepada tiga kumpulan: putih, hitam (orang Afrika), atau berwarna (darah campur). Kumpulan berwarna termasuklah kumpulan India dan Asia. Jabatan Dalam Negeri adalah bertanggungjawab dalam menentukan klasifikasi ini dilaksanakan. Mereka yang menentang undang-undang perkauman akan dikenakan hukuman yang teruk

DEB pula dikatakan sama dengan dasar aparteid, rasanya macam langit dan bumi. jangan salahkan budak2 sekolah lagi jika mereka sudah pandai menilai tindakan2 segelintir pemimpin, silibus sejarah ting 4 lagi sudah memperincikan tentang apa itu dasar aparteid dan buku teks sejarah ting5 ada lebih kurang 5-6 halaman tentang perincian DEB. apakah DEB merompak org lain untuk diberikan kpd pihak2 tertentu? apakah kerana dasar itu, orang lain akan miskin kerana orang yg lain kaya? sudah berapa lama DEB diamalkan? jika DEB adalah sama dgn aparteid, maka sudah lama sesetengah pihak menderita dan disisihkan kerana DEB bukan setahun dua baru diamalkan...

tiadalah beza seorang pemimpin itu dgn penyokong biasa jika mereka gagal mempamerkan kematangan dlm kepemimpinan yg membezakan mereka dgn penyokong biasa dan gagal memberi bukti kenapa mereka dipilih sbg pemimpin sesuatu parti

p/s: r they waiting for one more mandela?