Thursday, May 06, 2010

Ada Apa Pada Usiaku?

Tanggal 1 Mei lepas, genaplah umur saya 19 tahun. Salah satu kebiasaan saya setiap kali tibanya hari lahir, atau bertambahnya umur saya, maka saya akan membuat satu senarai perancangan. Apakah kandungan senarai tersebut?

1. TABIAT/PERANGAI BURUK YANG INGIN DIBUANG.

Tabiat, perangai melambangkan personaliti seseorang. Personaliti terbentuk melalui pengalaman, didikan, dan kepercayaan kita. Melalui pembacaan saya, susah bagi seseorang untuk mengalami perubahan sikap selepas usia dlm lingkungan 15 tahun kerana pada waktu ini sikap tersebut telah melekat kuat pada dirinya. Sikap itu hanya boleh diubah dgn adanya faktor pencetus, iaitu faktor yang memberi kesedaran kepada kita. Walaupun susah, bagi saya tidak mustahil jika ada usaha yang berterusan. Saya mengambil faktor pertambahan usia sbg faktor pencetus untuk berubah sikap. Apa sikap yang saya mahu ubah? mahu kurangkan amarah atau sikap panas baran.

Saya pun tidak pasti sama ada sikap cepat marah ini ada kaitan dgn umur yang masih remaja yang mendorong kepada sikap kurang sabar. Tetapi yang pastinya, orang yang cepat marah bagi itu lemah dalam pertimbangan dan kurang berfikir. Siapa yang suka akan orang yang cepat marah? Imam Ghazali berkata: Marah itu sebenarnya ialah secebis api yg bersumber dari api Allah yg menyala-nyala, yg panasnya naik ke pangkal hati, dan api itu bersemadi pula di lubuk hati hingga berbara, kemudian diselaputi oleh abunya. Daripadanya terpancar sifat congkak yang terpendam di dlm hati setiap orang yang sombong dan bongkak, seperti terpancarnya apai dari batu yang bergesek dengan besi.

Makhluk Allah tidak sempurna, tapi kita harus berusaha kearah itu jika kita berkuasa, maksudnya kita berkuasa keatas diri kita juga. Maka selagi dirasakan boleh berubah, kita harus berusaha... God knows best...


IF YOU ARE ANGRY, COUNT TO TEN BEFORE YOU SPEAK, IF VERY ANGRY, TO HUNDRED

2. PERKARA-PERKARA YANG INGIN DICAPAI

Teringat pesan seorang sifu, langkah pertama orang yang berjaya adalah kejayaannya menyenaraikan cita-citanya dan menghasilkan target. Ini adalah perkara yang paling mudah. Cita-cita kita. Impian kita. Apa-apa yang kita ingin lakukan. Kita selalu angan-angankan di mana-mana sahaja, semasa sedang termenung, semasa sedang berjalan seorang diri, malah semasa mahu melelapkan mata! Perkara ini paling senang. Hanya fikirkan sahaja apa yang ingin kita lakukan. Inginkan pengalaman mendaki gunung ke, ingin belajar memandu pesawat, ingin belajar berenang, ingin melakukan apa-apa aktiviti lasak,ingin menurunkan berat badan atau apa2 sahaja. Saya telah menukarkan angan-angan, cita-cita, dan impian kpd satu senarai. senarai itu disusun semula dengan menetapkan sebelum umur berapa tahun saya ingin mencapainya. maka wujudlah senarai perkara yang ingin saya lakukan sebelum berusia 20 tahun, 23 tahun, 25 tahun, 30 tahun, dan 40 tahun.

Angan-angan itu indah sebab dalam angan-angan, semua cita-cita dan impian kita tercapai. Namun selagi cita-cita kita masuk akal, tidak mustahil untuk dicapai dalam dunia nyata. Ramai yang impian dan cita-cita mereka hanya tinggal angan-angan kerana berangan-angan adalah perkara yang semua orang mampu buat, kerana ia perkara paling senang. Untuk gagal dan berjaya itu sama je susahnya. Contohnya ingin melepasi longkang, untuk berjaya, kita memerlukan tenaga untuk melompat, perlu merancang jarak lompatan, jarak untuk mendarat. Untuk tidak berjaya juga susah, perlu masuk kedalam longkang, mungkin terhantuk pada dinding longkang yang diperbuat drpd simen yg keras, lagi naya kalau longkang itu bersambung dengan sistem kumbahan!

Kenapa saya tukar impian dan cita-cita yang selama ini diangan-angankan kedalam bentuk senarai? Kerana dengan cara ini saya dapat membuktikan kpd diri saya bahawa saya serius untuk mencapainya. Untuk mencapai impian, kita perlu serius... Dengan adanya senarai demikian, bererti saya ada target. Target adalah misi kita. Jadi selepas ini, saya hanya perlu mencari peluang sahaja, kerana saya sudah tahu apa yg saya ingin capai. Jika masih berangan-angan, cita-cita kita akan jadi samar-samar sehingga kita sendiri tak pasti sama ada ingin mencapainya atau tidak.



3. GANDAKAN PEMBACAAN

Purata menunjukkan rakyat Malaysia membaca dua buah buku dalam setahun (kajian purata ini sudah lama dijalankan, tiada purata baru dikeluarkan setakat ini). Dengan niat mencabar purata ini, saya sasarkan untuk menghabiskan 100 buah buku bermula 1 Mei 2010 sehingga 1 Mei 2011. Senarai bacaan Al-Qur'an dan tafsirnya juga ada dalam perancangan, namun biarlah rahsia...




Usia adalah anugerah. Makin bertambah usia, makin dekat dengan mati. Semoga dengan pertambahan usiaku, maka kuharap agar bertambah ilmu dan amalku. Semoga usia muda ini tidak aku sia-siakan. Semoga kuat ingatanku padamu, Ya Rabb...

1 comment:

hakeey said...

bella,all the best for all ur planning!!