Friday, February 18, 2011

Exam is Overrated ; Part 2, Cont.

.........................................................
Sambungan kepada entry sebelum ini... :


Exam is The New Ambition?

Tak percaya?


Masa awal-awal di Fakulti Pergigian, kami kena jawab satu exam, kira-kira lepas 9 minggu belajar (kira awal lagi lah tu!). Ini adalah exam pertama kami sejak mendaftar di sini. Multiple Choices type of Questions. Keputusannya? Teka sendiri lah.

Perkara yang paling awal ingin dibincangkan di sini, bukanlah cubaan untuk mengajar menteri-menteri untuk mengubah dasar pendidikan, mahupun mengajar para dekan-dekan universiti untuk mengubah sistem mereka. Saya ingin membincangkan perkara yang paling asas, iaitu pandangan orang yang paling penting yang terlibat dalam vital event ini, iaitu sang pelajar itu sendiri- saya, mereka, dia, anda, anda, dan anda. Soal yang lain akan disentuh kemudian.
Seperti yang saya bincangkan dalam post yang sebelum ini, iaitu besarnya impak peperiksaan keatas pelajar, ibu bapa, dan golongan yang berkaitan mahupun golongan yang agak jauh kaitannya. Saya rasa ramai lagi yang diluar sana pernah mendapat keputusan yang saya peroleh dalam ujian itu, pernah, dan mungkin sedang menerima kenyataan bahawa keputusan ujian mereka tidak cemerlang atau gagal.




Apa yang anda rasa apabila mendapat keputusan yang tidak memuaskan? Rata-rata akan berasa sedih, frust, kecewa, tak dapat terima kenyataan, dan banyak lagi.


Tanya soalan ini kepada diri anda : " Mengapa sedih dengan keputusan ujian?"

Kerana gagal untuk mendapat keputusan cemerlang menggagalkan anda untuk mencapai cita-cita?
atau
 
Kerana anda hidup dalam suasana yang sangat mementingkan keputusan ujian, sehingga anda tidak berupaya untuk go against the flow, maka untuk kekal dalam aliran tersebut, maka terpaksalah anda jadikan keperluan untuk mendapat keputusan cemerlang atau paling cemerlang itu antara perkara yang paling penting dalam hidup anda, walaupun anda kadang-kadang terfikir akan tahap relevannya pemikiran tersebut, namun disebabkan hanya anda yang berfikiran begitu, maka anda salah, apa yang diterima majoriti itulah yang betul semuanya..... kita kan mengamalkan sistem yang menerima suara majoriti? (huh, mintak maafla kalau semput baca ayat ni)


Dalam kes saya, keputusan saya itu, hanya mewakili 1 % sahaja untuk markah final. Saya ada lima kali lagi ujian profesional. Kalau saya masih menggunakan alasan pertama itu memang tak logik lah. Nampaknya saya terpaksa mengaku, pada masa itu, saya sedih kerana sebab yang kedua. Anda pula bagaimana? Siapa yang alasannya yang sama dengan saya? (Meh kita sep sikit).

Mari saya huraikan sikit tentang sebab yang kedua : 

1. Anda tidak akan mendapat ucapan tahniah daripada ibu bapa anda.
2. Kawan yang duduk belakang/depan/tepi anda dapat result yang sangat cemerlang.
3. Lecturer atau cikgu akan ingat nama kawan anda itu, tapi tak akan ingat nama anda.(mungkin)
4. Kawan-kawan sekelas anda yang lain akan puji kawan anda yang cemerlang.
5. Jika anda seorang yang narsistik, maka anda akan lagi sedih kerana tiada orang yang akan bercakap tentang anda (ini narsis yang berlebihan).


Jika perkara-perkara yang diatas lah yang anda rasa dan yang anda kejar, mungkin ini yang sedang berlaku :


Exam is your new ambition.


Ya, mungkin kini anda telah menjadikan ujian dan peperiksaan itu lebih penting daripada cita-cita anda. Masih ingat tentang senarai kepentingan yang saya ceritakan dalam post sebelum ini? Perkara apa yang sepatutnya berada di tempat pertama? Cita-cita anda. 


Sebenarnya apabila bercakap tentang cita-cita dan impian, ianya mengenai konteks yang lebih luas iaitu kualiti hidup ini, apa yang anda mahukan pada hidup, bukan setakat apa yang anda ingin jadi bila dewasa kelak, ataupun karier anda. Tetapi di sini saya kecilkan sikit skopnya kepada karier anda pada masa hadapan, iaitu sebahagian daripada impian dan cita-cita anda. Untuk berbincang mengenai skop yang lebih luas itu, dalam post lain pada masa hadapan ye...


Jadi ujian atau peperiksaan tak perlulah?

Apa sebenarnya tujuan peperiksaan?


Peperiksaan adalah untuk menguji kefahaman murid. Sebelum diuji, pelajar pelulah memahaminya terlebih dahulu. Untuk memahami, pelajar perlu diberi masa. Bagi pelajar yang jadualnya padat dengan peperiksaan, atau jarak antara satu ujian dengan ujian yang lain adalah dekat, maka mereka tidak mempunyai masa yang cukup untuk memahami sesuatu pelajaran. Maka dalam masa yang sudah dekat dengan ujian, mereka akan lebih mementingkan ujian tersebut daripada memahami pelajaran itu. 




Bukan tidak mahu memahami, tetapi kurang masanya. Kerana jika teruk markah ujian tersebut, maka teruk jugalah markah untuk ujian final atau carry mark. Maka pelajar secara tidak langsung lebih kepada menghafal daripada memahami. Menurut Datuk Nik Mustapha Nik Hassan, Ketua Pengarah IKIM, dalam sesi Dialog di TV1 beberapa hari lepas, beliau berpendapat bahawa mungkin kerana kita kurang yakin dengan kebolehan para pelajar, maka kita tambahkan beban kepada para pelajar iaitu peperiksaan, sehingga mereka tiada ruang untuk bernafas. Maka pelajar lebih terlatih untuk menghafal untuk menjawab ujian daripada memahami pelajaran mereka. Bagi mereka yang mungkin gemar mengadakan peperiksaan, mereka mungkin berkata, masa yang sikit diberikan kepada pelajar merupakan satu cabaran kepada pelajar untuk memahami pelajaran mereka dalam masa yang singkat.... Tapi :
Puhh-lease.... be fair to students....!


Bukannya peperiksaan langsung tak patut.Cuma peperiksaan itu adalah sebahagian sahaja daripada peratus cabaran dan perkara yang perlu dilalui untuk mencapai cita-cita anda. Cukup merugikan jika kita terlepas untuk memandang perkara-perkara lain yang akan melatih akal dan hati kita untuk berfikir, jika kita hanya melatih kebolehan menghafal yang semaksimum mungkin untuk menghadapi ujian untuk melepasinya. Maka lahirlah robot-robot untuk sektor pendidikan, kejuruteraan, perubatan, dan banyak lagi sektor yang dihasilkan oleh kilang-kilang yang diberi nama institusi pendidikan.

Mari dengar kisah ini.


Ada satu peti harta karun yang terdapat yang terdapat di atas sebuah gunung yang tertinggi di dunia. Korang bayang lah gunung tu ala-ala Mount Cook kat New Zealand tu ye. Setelah beribu tahun lamanya, tiada siapa yang pernah cuba mendaki gunung itu. Dalam sebuah kitab yang dibaca oleh pengembara, untuk sampai kepada harta karun tersebut, pengembara perlu melalui jalan yang penuh dengan hutan berduri, perlu melalui tasik yang dalam, dan gua yang panjang lagi gelap. Pengembara diberi masa selama seminggu untuk menyiapkan diri untuk mendaki gunung tersebut bagi mendapatkan harta karun. 

Apa yang akan terjadi jika pengembara hanya berlatih untuk mengharungi gua yang panjang dan gelap itu sahaja? 

Maka, berangkatlah pengembara untuk mendaki gunung itu.Sampai di kaki gunung, pengembara terjumpa sebuah pintu gua, maka bertambahlah keyakinan pengembara itu.

Pengembara melalui gua yang panjang dan gelap itu selama beberapa minggu, tetapi dengan jayanya. Apabila sampai di penghujung gua tersebut, pengembara sangat terkejut. Terbentang sebuah tasik yang sangat luas di hadapannya, dan selepas tasik tersebut, ada pula sebuah hutan berduri. Pengembara sangat takut kerana beliau tidak pernah berlatih untuk mengharungi kedua-dua halangan itu.

Tetapi dengan tekad, pengembara itu tetap terjun kedalam tasik itu. Tapi sayang seribu kali sayang, tekad itu sahaja tidak cukup untuk menyelamatkan pengembara itu. Saya tidak tahu pengembara itu pandai berenang atau tidak kerana saya bukanlah kenal sangat dengan pengembara itu. Tetapi jika dia pandai berenang sekalipun, dia tetap mati kelemasan kerana tidak biasa dengan kedalaman dan keluasan tasik itu serta ekosistemnya. Maka tenggelamlah pengembara itu bersama-sama dengan tenggelamnya impian beliau untuk mendapatkan harta karun.

................................................................................................


Untuk mencapai sesebuah cita-cita itu, memerlukan kita untuk melalui proses pembelajaran. Proses itu bukan sahaja merujuk kepada apa yang tersedia di hadapan mata kita, sebaliknya tentang pemahaman makna sesuuatu perkara yang hanya dapat dinilai melalui kekayaan jiwa, akal, dan hati.

Belajarlah untuk kekayaan jiwa.


Don't run for success. Be excellent in whatever you want to be, then success will follow.

3 comments:

++:::dY[a]::::++ said...

hehe u can do it bella!

Pemikirzaman said...

penulisan terbaik!! =) suka2 hehe

Pemikirzaman said...

penulisan terbaik!!suka2 hehe =)