Thursday, December 11, 2008

Tangisan di Padang Pasir

semasa menonton buletin utama sebentar tadi, saya cukup tertarik dengan satu berita tentang lawatan seorang doktor wanita puak Zaghawa dari padang pasir sudan keatas presiden AS, Bush.

isu yang dibincangkan tidak lain dan tidak bukan, isu jenayah kemanusiaan yang dilakukan oleh Janjaweed keatas penduduk Darfur. laporan daripada dr halima bashir mengkhususkan kepada jenayah seksual yang dilakukan keatas kanak-kanak dan wanita darfur. boleh kita bayangkan, antara kanak-kanak yang terlibat dalam kejadian rogol beramai-ramai adalah seawal usia 8 tahun!

pada awal tahun 2004, Janjaweed menyerang kampung dr halima dan kawasan berdekatan, merogol 42 orang pelajar sekolah, termasuk dengan guru-guru mereka sekali. pada masa yang sama, dr halima juga menjadi mangsa kejadian jenayah kemanusiaan yang cukup melampau itu. sebagai seorang wanita, saya cukup bangga dengan dr halima, walaupun beliau merupakan salah seorang mangsa yang telah diperlakukan kejam secara seksual, beliau tidak berdiam diri, menangisi nasibnya, tetapi beliau bangkit, bagi membela nasib dirinya, malah mewakili suara-suara kecil dan rasa pilu orang lain yang senasib dengannya. akhirnya beliau muncul dengan sebuah buku hasil nukilannya bersama damien lewis, yg bertajuk 'tears of the desert'. buku tersebut mewakili suara lantangnya menjemput respon pihak lain secara global.

No comments: